Motljusskydd?

Många som ser mig fotografera har undrat varför jag har ett skydd längt ut, som fortsätter när "kameran har tagit slut", eller vad man ska säga. Och här ser ni vilken skillnad det är på att ha det dära lilla skyddet och ej.
Jag har bara motljusskydd till det längre objektivet. Alltså till migg Sigma 70-300 mm.

Båda bilderna är fotade utav mig, och jag har fotat med motljusskydd.
Den ändå skillnaden är hur solen har stått på bilderna.
Jag låter bilderna tala för sig själva :)

På denna bild har solen kommit för "långt" ner (em, kväll), och har kommit in på linsen även fast jag använt ett motljusskydd. Om jag inte använder motljusskyddet ser alla bilder som är fotade i motljus ut såhär.

Men om jag har ett motljusskydd och solen står högt på himmelen, så kan man få fina bilder ändå. Denna bild är fotad med motljusskydd mitt på dagen, solen står högt och har inte kommit in i linsen för att jag har använt motljusskyddet.

Det finns flera olika sorters motljusskydd, jag har endast erfarenhet av det raka, ej de vågigia.
Men såhär kan motljusskydd se ut.

Kommentarer
Postat av: amanda

har du sett mitt motljusskydd?

det är jättekonstigt, det är lixom inte som en runt "stut" som din, utan den är vågig typ :S

om du förstår, men asså borde inte det vara sämre ?

2010-01-06 @ 10:42:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0