Min kamerautrusting

Jag har en del utrustning, jag började att fotografera runt 2006/2007 någon gång, med mammas kompaktkamera Pentax Optio A10. Den 30 december -08 köpte jag min första systemkamera, en Nikon D60. Sedan dess har fotointresset bara ökat. Jag har köpt in flera objektiv, minneskort, stativ mm. Till slut kände jag att D60n inte kunde ge mig mer, då fick jag äntligen beställa hem en Nikon D300s med hjälp av mina föräldrar, annars hade det aldrig gått. Den 12 augusti -10 fick jag hem kameran. D300s är en sådan sjukt bra kamera att jag länge kommer att ha den kvar. D60n har jag kvar idag, fortfarande i min ägo, kanske inte så länge till. Syrran är väldigt intresserad av att ta över den.
En bättre presentation om kamerahusen och objektiven:

Nikon D300s, min nya kamera, inte haft den hemma så länge. Fungerar väldigt bra, har fotat ett 3 dagars meeting med den än så länge. Snabb, smidig, lättmanövrerad, fungerar bra i olika situationer och kan lätt ändra inställningar mellan tex 2 hinder.

"D300S är en kompakt professionell SLR-kamera i DX-formatet som ger fotografer som värdesätter kreativ flexibilitet fler valmöjligheter. Det diskreta kamerahuset är utrustat med Nikons funktion D-film, med inbyggd redigeringsfunktion, och användaren kan snabbt växla mellan att ta fantastiska stillbilder och filmklipp med stereoljud*. Den har en högkänslig CMOS-sensor med 12,3 miljoner pixlar och ger möjlighet till serietagningar med fenomenala 7 bps. CF- och SD-kortfacken gör arbetsflödet mer effektivt – användaren kan till exempel lagra stillbilder på ett kort och filmer på det andra. Nikons hyllade 51-punkters AF-system ger en bred täckning och hög känslighet vid svagt ljus. De valbara inställningarna för Picture Control effektiviserar efterredigeringen och den högupplösta 3-tums LCD-skärmen kan användas för både D-film och två olika livevisningslägen. D300S kommer förändra användarens syn på fotografering – kamerahuset i magnesiumlegering är lätt men tål tuffa tag och är väl tätat mot fukt och damm."
Text från Dustin Home


Nikon D60, min allra första systemkamera. Den bästa nybörjarkameran man kan tänka sig! Så otroligt lätt att bara välja en förinställd inställning och man kan få bra bilder. Bäst blir det ändå när man börjar fota manuellt, men den blir krånglig då bla ISO, bländare mm ligger i en meny och har inga snabbknappar som det finns på D300s.

Ni kan läsa emr om D60 här.


Nikkor AF-S DX 18-55/3.5-5.6 VR, kitobjektiv med Nikon D60. Första halvåret med systemkamera var detta det ända objektiv jag hade, fungerar väldigt bra till et mesta. Svårt att fota sport med det, beror på vad för sport oxå. Macro bilder blir väldigt häftiga då man kan gå ganska så nära med det.

Sigma 70-300/4,0-5,6 DG Macro, mitt andra objektiv. Har och används väldigt flitigt vid sportfotografering. Detta objektiv är det jag använder vid hästfoto.

AF-S DX NIKKOR 35mm f/1.8G, det nyaste tillskottet i objektivväskan. Ett otroligt objektiv med en bländare ner till 1,8. Otrolig skärpa, bra närgräns. Ett objektiv många fotografer bör ha, detta eller 50mm!

Kommentarer
Postat av: Amanda

okej för ja ska fota då :)

2010-09-13 @ 21:19:13
URL: http://fotografamandi.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0