Skogsbranden i Sala

 
Jag läser om branden i Sala, som sprider sig och blir allt större. Igår vid middagstid var den uppe i 1 mil x 1 mil stor. Den är gigantisk och har gjort sådan stor förödelse. Boende på Åland har känt av röklukten.
 
Men det stora är, att jag fortsätter att läsa på min fb hur folk gör allt för att hjälpa. Det är många människor, hästar, kor och andra djur som ska evakueras från sina hem och hitta tillfälliga. Jag läser om människor som väljer att åka och hämta djuren själva med sina egna hästtransporter. Om hur människor låter andras djur stå i deras boxar, beta från deras hagar, allt för att hjälpa. Det är underbart att se!
 
Men när Aros Hotell i Västerås erbjuder 30 dubbelrum för de evakuerade, helt gratis. Så blir jag faktiskt rörd av Sverige. Det finns mänsklighet kvar som faktiskt bryr sig. Fortsätt kämpa!
 
Och även jag har känt av röklukten, som har ca 10 mil till Sala. Så jag hoppas och håller alla tummar på att det snart kan börja regna så att detta ska få ett stopp. Och att alla människor och djur klarar av detta med hälsan i behåll.

Kommentarer
Postat av: Petronella

Ja det är helt fantastiskt att se att när det väl händer något så finns alla och hjälper varandra. Jag har ca 1,5 mil till sala och nu är det en ordentlig rökdimma över hela himlen och det luktar väldigt mycket. Men vi får hoppas att planen från italien och frankrike kommer vara till stor nytta! :)

Svar: Hörde att planen var försenade så vi håller tummarna på att dom kommer så fort som möjligt och att branden kan börja bekämpas ordentligt och bli kontrollerad :)
Linda Enarsson

2014-08-05 @ 09:17:17
URL: http://petronellalarsson.blogg.se
Postat av: Michelle

Tycker också det är helt fantastiskt för alla de som hjälper till! Vi tänkte låna ut våran hage men igår fick vi själva varning om att den bara är 3 mil från oss så med andra ord känns det dumt att göra det om det nu blåser rätt riktning mot oss :/

Svar: Bra gjort! Men synd att den kanske är på väg till er :( Hade jag själv haft egen gård eller på annat sätt bott närmare så hade jag gjort allt för att hjälpa. Hoppas att ni klarar er undan elden.
Linda Enarsson

2014-08-05 @ 12:06:01
URL: http://michelle.weride.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0