Ridhuset och bommar

 
Idag blev det en dagen outfit! Woho! Första sedan jag fick hem Corona typ.
Iaf så är det ett rött schabrak från Hööks, Sadel - Prestige, Träns - Dyón, graman - okänd och benskydd från Hööks. en enkel outfit alltså :) Jag hade marinblå ridbyxor med en marin tröja och röd väst. sedan mina röda Tretorn fick åka på.
 
In i ridhuset för att plocka fram en studs längs långsidan med 3 bommar och sockerbitar. Och så blev det en linje på medellinjen med 2 bommar och 21 meter i mellan. Dessa hade jag mest för att ha som markeringar vid övningar som jag hade. Plus att jag använde bommarna var för sig som jag red över båda.
 
Började med en övning som jag red i söndags för A. Galoppera längs fyrkanten och göra 2 små volter längs med och i mellan volterna ska man öka på galoppen. Så jag gjorde första volten innanför första bommen, alltså inte över den. Längde på galoppen några språng för att sedan ta tillbaka igen och göra ännu en volt vid nästa bom. Mycket nyttig övning som har gör att man får kontroll över hästen. Man ökar på sitt register av gångarter och tempoväxlingar helt enkelt. Gjorde iaf det några gånger och i båda varven. Både mitt och Coronas sämre varv är höger så vi fick kämpa på båda två innan vi satte övningen även i det varvet.
 
Sedan galopperade jag över bommarna och längs långsidan så jag la volter över bommarna. Mycket tempoväxlingar. För att sist gå in på studsen. Hon tyckte det var otroligt kul! Däremot hade jag satt upp den med för långt mellanrum så fick korta ganska rejält för att hon skulle få plats och hoppa mera uppåt än framåt.
 
Red på den några gånger för att sedan börja göra volter innan och efter och gå in på medellinjen och galoppera över bommarna. Hon skötte sig super och var väldigt duktig. Lyssnade på ett helt annat sätt.
 
Hade även gramanen på henne vid uppvärmingen och första gångerna över bommarna och studsen. För att sedan ta av den och rida sista övningarna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0