Coronas foderstat

Det var några som ville se Coronas foderstat, så efter en massa pysslande så kommer den nu här!

Nikon D300s + Nikkor 35mm/1,8
 
Allt som ni ser på bilderna är det som Corona får dagligen, och allt ges av olika anledningar.
Det blir svårt att veta exakta måtten på hennes kraftfoder då allt blandas tillsammans för att sedan delas upp på frukost och kväll.
 
Frukost:
ca 0,5 l fölmix
ca 0,3 l betfor
1 msk nyponpulver
1,5-2 kg hö ute i hagen
 
Lunch:
1,5-2 kg hö i hagen
 
Intag:
2 kg hö i hönät
 
Kväll:
1 l fölmix
0,7 l betfor
1 msk nyponpulvet
1 tryck Chevinal
3 kg hö i hönät
 
Detta är då ungefär vad Corona får dagligen, nyponpulvret är något som jag sakta trappar upp för varje vecka, hon ska upp i 2-3 msk om dagen. Då jag blandar fölmixen och betforen i en hink innan jag delar upp det på frukost och kväll, så är det lite svårt att skriva exakt. Men det är inte mycket hon får till frukost utan hon får nästan allt vid kvällen. Sedan vill Corona ha massor av vatten, hon är inte riktigt som alla andra har vi konstaterat i stallet (; Men hon är söt för det!
 
Chevinal får hon för alla vitaminer och mineraler, i stället för att köpa det i pelletsform helt enkelt.
Hon äter fölmix då det är havrefritt, behövs garanterat ingen havre till min dam! Och betfor för att det är sött och hon gillar att suga upp allt vatten. Det är även fölmix och betfor som tidigare ägare har gett henne och jag tycker hon fungerar mycket bra på det och vill då inte ändra.
 
Fölmixen köps på Wollerts spannmål i Tierp, klart bästa kvalitén! Mycket trevlig och bra service och allt är närproducerat. Betfor har jag köpt på City Gross i Uppsala då dom är billigast, och så köpte jag flera säckar för att inte behöva åka ofta. Chevinal är köpt via Börjes Tingsryd och nyponpulvret kommer från ännu en närproducent, nämligen Örtagården Salsta i Vattholma. Men allt hö kommer från en bonde i trakten, så det har åkt väldigt kort bit. Är av väldigt fin kvalité och fräscht. Däremot har jag inte analyserat det, men har tankar på att göra de.
Mycket bra med närproducerat mat, även till hästen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0