Linda och Bounty

Nu tar jag tag och skriver ett inlägg som handlar om mig och Bounty.

Jag äger inte Bounty!

Man kan säga att jag är en halvfodervärd, jag gör allt med henne utom att jag äger henne. Det är bara jag som rider, sköter och tränar med henne. Jag försöker rida ca 5-6 dagar i veckan, men jag måste ta buss ut och det går inte alltid bussar, jag slutar sent osv. Ni kan nog ha fått uppfattningen om att det är jag som äger, för jag skriver som att det är min ponny men det är de inte. Jag skriver och ibalnd säger atth on är min, för det är bara jag som tar hand om henne. Jag vill själv ta henne på foder men det finns inga stallplatser där jag vill ställa henne och jag vet heller inte vad mina föräldrar säger.

Bounty är en korsningsponny född -96 och jag har mätt henne till 145,2 med skor. Hon köptes på auktion i september -08 av Peter som då ensam åkte ner till Skåne och köpte 3 ponnyer.
Bounty är svart med en strimbläs i huvudet och 2 vita kotor på båda bakbenen, hon är kraftigt bygd men är jäkligt kvick i benen. Hon visade hälta när de böjtestade för att hon var överböjlig, hon haltade första stärckan men visade inget alls när de travade tillbaka.

När hon kom till Carina och Peter i mitten av september red jag en annan ponny vid namn Pärlan, hon såldes sedan i januari och jag började rida Bounty.
Hon var inte den lättaste hästen att rida, för det första så kunde hon inte göra halt första gången jag satt upp, det har vi nu tränat bort så att hon nu kan göra halt med att jag ändrar med min sits. Hon var även väldigt känslig i munnen och jag fick inte ta något alls, vi provade mellan 3-delat bett och rakt silikonbett flera gånger men hon trivdes inte så bra med nått av dem i början. Jag har ridit Bounty från den 27 januari -09, det var första gången jag satt på henne och har gjort henne till den ponny hon är idag den 27 januari -10. Vi har gått från att inte ha en muskel på hela kroppen till att kunna hoppa enstaka 90 hinder. Ni kan inte tänka er vilket jobb jag har lagt ner på denna ponny, vi tränade hela sommaren för att i augusti när skolan började kunna rida med på special idrotten. Att träna för en A-tränare i dressyr och en B/C-tränare? i hoppning. Jag har haft en sådan tur att Carina har kunnat sluta tidigare från jobbet för att kunna skjussa Bounty till ridskolan 1 gång i veckan i ett halvår. Jag har haft en sådan tur.
Första gången jag och Bounty kom till special idrotten och skulle ha dressyr för Uffe, då kan jag säga att jag nästan grät. Det var förfäligt, jag kunde inte göra nåt alls för det ända Bounty gjorde var att spänna sig och stressa iväg. Idag, är hon en helt annan häst. Sist jag red spände eller stressade hon aldrig, hon var lugn hela lektionen igenom, kunde hålla de andra hästarnas galopp, gjorde väldigt bra skänkelvikningar.
I december började jag att träna för Carina, vi inriktade oss på min sits. Jag sitter inge bra i den nuvarande sadeln så det är ett av problemen, men om jag ska rabbla upp alla här så blir det ett alldeles för långt inlägg (;
Iaf så började jag att rida varje lördag, och gör fortfarande. Vi har ren dressyr, men på min och Bountys nivå och vi är inget LA-ekipage, än. Det som har gjort stor skillnad är just den träning jag har fått av Carina, självkalrt har Uffes träning oxå gett resultat men inte på samma sätt.
Vi har påbörjat skänkelvikning då hon inte kunde det när vi började, hon kan inte heller rygga. Jag "kommer" inte alltid ihåg alla hjälper jag ska ge henne och det är vad vi tränar på, att få Bounty lugn och fin, mig att kunna rida henne lugn och fin. Det har gett reslutat.

Sen ska vi inte prata om hoppningen, det är jättesvårt för mig att veskriva hur hon är där, men jag ska försöka.
Första ordentliga hoppträningen var för Cissi på special idrotten. En sak måste ni veta, Bounty är extremt rädd om hela sig! Nu undrar ni vad jag menar med det, jo det är så att hon är rädd för hindret, bommar, hinderstöd, allt! Nu undrar ni hur hon kan vara det? Det har jag inget svar på, jag vet inte varför hon är så och kommer nog aldrig att få veta. Hon är köpt på auktion och det är inte lätt att få reda på detaljer av säljare. Det jag vet är att hon är rädd, och det ska vi försöka fixa till. Första hoppningen blev till att träna bommar, hon kan inte trava över tex 4 i rad utan hon hoppar över alla. Så vi har börjat med att abra ha 1 bom. Hon hoppar, hoppar och hoppar över dem. Vi kan inte få henne att varken skritta, trava eller galoppera över dom. Hon hoppar. Kan ni förstå hur svårt det är för mig när vi har markarbetshoppning?
Det är inte det roligaste som finns. Men som hon hoppar! Hon har en väldigt bra hoppteknik med båda fram- och bakbenen, och hoppar htyp 120 om hindret ligger på 50 (;
Jag har inte en så stor chans att kunna hoppa henne förr, men nu hoppar jag 1 gång i veckan och det går så mycket bättre. Desto högre hinder, desto bättre hoppar hon, hon backar av, taxerar själv osv. Det gör hon inte på "små" hinder, då menar jag 70 och neråt. Jag tränar henne för att kunna komma ut på tävlingar, jag älskar att tävla och det vet jag att bounty kommer att tycka om, men vi har inte kommit så långt att vi kan komma ut än. Vi tränar på det :)



För er som har orkat läsa igenom allt, nu vet ni det mesta om mig och Bounty, det är alltså inte jag som äger henne men det är jag som tränar, sköter och rider. Om ni har några flera frågor är det bara att skriva så svarar jag på dem och lägger in i den nya kategorin (som kan få ändrat namn) Lilla Backbo som gården heter där Bounty står :)

Foto: Mamma


Foto: Dessie

Kommentarer
Postat av: Grace

Jättefin ponny! De verkar ändå ha gått väldigt bra för er utveckling!;) Jag kan jämföra med min ponny som jag först tog på foder 21 februari 2009. Han är också otroligt svårriden. Har svårt för att göra halt och har jättelätt att spänna sig. I början kunde jag inte kontrollera honom typ alls, det kan jag nu. Men de är inte alltid då snyggt!;D Hehe, men vi jobbar på och lycka till du med!;D

2010-01-27 @ 22:04:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0