På en halv sekund

Nikon D300s + Nikkor 35mm/1,8
 
Efter ett år med Corona i mitt äga, så kom jag idag på en sak. Rutiner. Jag gör allt i samma ordning, alltid. Varje dag jag är i stallet så börjar jag med att mocka, sedan är det kraftfoder och hö. Sist får Corona komma in och bli riden. Det är sällan som jag har ändrat på denna rutin. En rolig tanke sådär.
I vilken ordning gör ni allt i?
 
Med Corona blev det en skrittur runt stallet först, för att sedan gå in i ridhuset. Hon var klockren, det blev en lång framridning, bara i traven höll vi nog på i 20-30 minuter. Hon var så fin! Hon har blivit så lydig tillbaka nu, att hon nästan inte går framåt i stället. Så idag blev det travlängningar och skänkelvikningar som var största fokus.
 
Gick in i galopp och bara jobbade henne lite i båda varven, så att gas och broms funka. Valde att inte lägga så stor fokus på galoppen idag, utan gick ner till trav efter en stund. Däremot han jag inte så mycket längra än de då en av mina stallkamrater lyckades skrämma upp Corona på cirka en halv sekund, så de sista 15 minuterna gick ut på att få henne avslappnad igen. Och då hade vi hållt på ett tag att de kändes dumt att börja om med de vi började med. Men fin var hon, min vackra tjej!
 
Och jag vet, hon är väldigt lurvig, en rakning ska göras innan jul!

Kommentarer
Postat av: Marica

haha jag börjar också med att mocka, sedan fixar jag vatten, sedan höet och sist kraften :) Och efter det tar jag in Bubblan och gör i ordning honom och jag har alltid samma ordning på borstarna och allt annat :D

Svar: Samma ordning på borstning har jag med! Nu när du säger det, har jag knappt tänkt på tidigare att man gör lika med de också :-)
Linda Enarsson

2014-12-04 @ 12:44:55
URL: http://maricalindbeerg.blogg.se
Postat av: my

Gör också i den ordningen haha, ibland blir det något undantag men inte speciellt ofta :)

Svar: När.man fått in rutinen så går de av bara farten. Haha! :-)
Linda Enarsson

2014-12-04 @ 16:09:22
URL: http://monkiapa.blogg.se/
Postat av: Tove Eriksson

1. Jag hämtar skotskärran.
2. Tar ut vattenhinkarna, ställer dem vid skötplatsen där jag också hämtar greparna.
3. Tömmer skottkärrn på gödelstacken.
4. Går ut och hämtar ny halm.
5. Hamlar, går och hämtar vattenhinkarna som jag även denna stund skurar rent och fyller på.
6. När vattenhinkarna är påfyllfa och upphängda "bäddar" jag ordning halmen lite extra. Så att inga "strån" sticker upp. Det skall se ut som att jag skall vilja gå och lägga mig där.
7. Lägger in hö-påsen.
8. Går ut och fyller höpåsarna, hänger sedan in dem.
9. Går till foderkammaren och hämtar hinken, häller i den i.
10. Fyller foderhinkarna till kommande dag.
11. Krattat spångången.
12. Hämtar in Isola och rider!

.. Varje dag, samma rutin. Skulle aldrig få för mig att rida först och sen låta Isola stå å vänta på skötplasten.

Svar: Jag säger detsamma, skulle inte kunna tänka mig att låta Corona stå på gången och vänta medan jag gör i ordning box mm. Men det är väldigt intressant att man alltid gör samma rutiner, man ändrar aldrig på dom. Och gör man det så kommer känslan att man har glömt något :)
Linda Enarsson

2014-12-06 @ 23:10:22
URL: http://ttie.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0