Fotografera ridhus

Många frågar mig hur de ska få bra bilder i ridhus. Det är inte så lätt och även jag har svårt med det än. Men det finns några knep man kan testa.

När jag fotograferade i ridhus med min gamla D60 var det något av det svåraste jag har gjort. Jag fick aldrig till det med inställningarna och jag förstod inte varför ridhuset ständigt gav mig röd/orangea bilder, som det blir i ridskolans ridhus.

När jag precis hade köpt D60n, i slutet av 2008, tog jag med den till ridskolan för test redan någon vecka senare. Jag trodde helt säkert på att jag skulle kunna matcha mina bilder med proffs första gången. Att få ljusa, skarpa bilder inomhus. Men det blev inte riktigt som jag hade tänkt mig...

Här har ni reslutatet efter mina 2 första gånger i början på 2009, januari.

Foto: Jag, Nikon D60 + 18-55/4-5,6 | Ottan och Pepita, Ottan och Isse

Detta är alltså de första bilderna jag fotade.
Jag hade hoppats på ett reslutat som mer liknade Madicks bilder. Typ såhär.

Foto: Magdalena Haupt, Jossan och Lasse på bilden.

Som ni ser är det en stor skillnad på bilderna. Bara att jag fotade på auto utan blixt gjorde det mesta. Jag började fundera på hur jag skulle få bättre bilder. Började läsa runt på internet, leta fakta. Det hjälpte inte allt för mycket för jag ta och säga. Mer i stil med, "köp nytt objektiv till ett ljusstarkt". Jomen visst, ett ljusstarkt ojbektiv är inte allt för billigt. Det hade varit om jag köpte 50 mm/1,8 redan i början. Men jag ville inte ha det, jag ville samla pengar till ett telezoom. Mitt 18-55 räckte inte så långt (som de flesta vet), men jäklar vad bra det var till natur, makro och mingelbilder på allt möjligt.

Jag tyckte inte det blev roligt att fota inomhus längre, jag kunde juh inte få några bra bilder. Men jag ville så gärna ha bilder, både på mig själv och att få träna. Så jag började fota med blixt.
Det blev inte så mycket bättre, men man såg vad och vem det var på bilden.

Foto: Jag, Nikon D60 + 18-55/4-5,6 | Jossan och Lasse

Sedan blev det sommar och jag glömde av mig med inomhusfoto. Jag köpte ett telezoom, Sigma 70-300/4-5,6. Inte det bästa, men det dög och jag tyckte att det inte kunde finnas så mycket bättre objektiv än det för stunden.

När sedan inomhussäsongen sedan började igen, fortsatte jag att fotografera med blixt. Hela 2009 fotade jag med blixt. Lät mina kompisar fotografera mig med blixt. Fanns juh inget bättre alternativ enligt mig.
Sedan testade jag att fota med mitt telezoom inne i ridhuset. Och jag blev förvånad.

Foto: Jag, Nikon D60 + Sigma 70-300/4-5,6 | Sandra och Zigge, Gustav och Frej

Bilderna fick skärpa. Kanske inte den jag helt var ute efter men någorlunda bra, tyvärr lika mörka som tidigare. Fotade mer med telezoomen inne och mixtrade mer med slutartiden, ISOt och vitbalansen. Bländaren kunde jag juh inte göra något åt då den var rörlig och man vill ha så lågt bländartal som möjligt.

Sedan fick jag se något som förvånade mig mest av allt. Hur gick detta till?!

Foto: Jag, Nikon D60 + Sigma 70-300/4-5,6 | Bella och Clintan

Jag fick en bild som var ljus, hade skärpa och kunde ha relativt hög slutartid. Den är brusig, japp. Men jag visste inte då riktigt hur jag skulle använda mig av ISO.
Men hur kunde bilden helt plötsligt bli så ljus när jag några dagar tidigare fick sådär mörka bilder. Det vissta jag inte just då. Men det vet jag nu. I ridskolans ridhus behövs det mycket ljus för att få bra bilder inne, det var en solig dag då jag fotograferade denna bild. Alla de andra bilderna som jag tidigare visat er i inlägget var alla fotade när solen hade gått ner. Det fanns inte tillräckligt med ljus i ridhusets lampor för att ge mig det jag ville.

I början av 2010 åkte jag till Gävle för att se en clinic med Maria Gretzer. Kameran åkte självklart med. Reslutatet? Ja inte direkt vad jag hade hoppats på, men där började jag att hoppas på att jag skulle kunna få bra bilder inne.

Foto: Jag, Nikon D60 + Sigma 70-300/4-5,6 | Josefine och Waquero

Det är i ett helt annat ridhus, det var mörkt ute. Jag fick ingen skärpa alls, bilderna blev mörka och tråkigt. Den svarta fina ponnyn som rids av min kompis, den ser man bara konturerna av.

Och sedan i augusti -10 köpte jag min D300s, jag fick då med ett Nikkor 35 mm/1,8. Yes täntke jag! Äntligen kan jag fotografera inne i ridhuset.
Jovisst, så enkelt var det inte. Första gången tror jag det blev 10 skarpa bilder (om ens det!) av ca 100.

Foto: Jag, Nikon D300s + 35mm/1,8 | Jossan och Spirit, Olivia och Buster

Jag har under hösten fotograferat lite av och på med D300s i ridhuset, det är nå grymt svårt. Nu har jag bara en massa problem med att sätta fokusen rätt, det som är svårast nu. Förr var det typ de lättaste? Men nåt måste lix inte vilja som jag vill (;

För några dagar sedan så fotograferade jag Jossan när hon red och hoppade lite i ridhuset, fick till det mycket bättre med inställningar och fokus. Men det är en liten bit kvar, fortfarande. Allt stämmer inte till 100%.


Foto: Jag, Nikon D300s + 35mm/1,8

Nu har jag typ bara skrivit om hur jag har utvecklats just med inomhusfoto. Men jag vill inte göra er helt besvikna genom att inte skriva några tips alls.

 Fotografera i ridhuset när det är ljust ute, det blir mycket lättare.
 Ha ett högt ISO-tal, jag brukar ha på ca 2500-3200.
 Ha ett så lågt bländartal som möjligt, om du har ett kort objektiv, tex 18-55/4-5,6 och ett långt 70-300/4-5,6. Ta det längre objektivet, då blir inte bländartalet så stort när du zoomar :)
 Förr fick jag fota med slutartid ca 1/100, det är svårt men övning ger färdighet. Om det är ljust brukar man kunna höja slutartiden. Som mest har jag fotograferat med slutartid ca 1/500.
 Vitbalansen får ni testa olika, auto brukar funka, men testa alltid de andra lägena om de fungerar bättre i just ditt ridhus.


Kommentarer
Postat av: Amanda

hur ändrar man vitbalans? eller ah. vad är det? XD

hahaha, proffs på kamera vettu ;) hahahahah!



jag tycker det oxå är apsvårt å fota i ridhus ):

2011-01-08 @ 17:17:16
URL: http://fotografamandi.blogg.se/
Postat av: Sophie

vad är iso?

2011-01-08 @ 18:07:33
URL: http://soobloggen.blogg.se/
Postat av: Bella-skötare på welsh-montainponnyn Amour

men hur kan man fota bra i ridhus om man har en digitalkamera? inget ISO, bländare m.m?

2011-01-09 @ 11:00:17
URL: http://stoet.blogg.se/
Postat av: Puttrik

Fota i ridhus är bland det svåraste som finns! Mörkt och eländigt där man behöver snabb slutartid... Även med ett ljusstarkt objektiv och högt ISO så är det svårt att få till bra bilder. Sen är det snabbt rörliga hästar där man vill frysa rörelserna... Det är mkt som bidrar till svårigheterna! Skaffa ett ljusstarkt objektiv typ 50mm 1,8 eller ännu hellre 1,4. Fota på så stor bländaröppning som möjligt men tänk på att skärpedjupet i bilden blir kortare... Kör sen på så högt ISO som möjligt, 3200 typ. Allt detta get en slutartid som förhoppningsvis är tillräckligt kort. Förinställ skärpan på t ex hindret och testa dig fram tills bilderna blir skarpa. Kontinuerlig AF är bättre än single AF, som passar bättre för porträtt eller stillasittande motiv. Tids nog blir bilderna bättre o bättre. Att få 10 bra bilder kan kräva 400 dåliga....så fota på bara, det kostar ju inget! /Pluttrik

2014-12-13 @ 00:09:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0