Hoppträning 10/4-12



Då kör vi en genomgång av hoppträningen igår. Det kändes väldigt bra hela ridningen igenom! Och jag har inte ens tagit bort mina missar från filmen, ni får även har lite översikt med att det är pappa som har filmat, den är lite skakig och vissa klippa är suddiga (;
När jag red fram så var hon superpigg, i galoppen så var hon superfin och var så härligt! Hon lyssnade så bra för skänklarna och för min sists. Varje gång jag tog en förhållning så gjorde hon ett litet luftsprång framåt igen, snacka pigg häst (;
Vi började med att galoppera på en volt över 2 små hinder med 3 galoppsprång i mellan. Man känner om man inte har hästen mellan skänklar och för min del, på yttertygeln. Efter några varv gick det mycket bra!

Vi fortsatte in på en större volt för att hoppa en oxer och ett räcke, det syns på filmen. Hålla dom korta men med tryck i. Kände att jag inte hade full kontroll hela tiden, så det blev mycket jobb där. Efter några varv gick det super! Ibland blev det nära och någon gång stort. Nära var bättre än stort, och det var lättare. Blev språnget för stort, att man red iväg mot hindret, blev det svårt att ta tillbaka efter för att kunna styra på nästa hinder.
Så gjorde vi i båda varven.

Sedan blev det en liten bana på slutet, med mycket svängar. Som även kommer att synas på filmen. Min första runda hoppar jag inte ens sista hindret, då jag inte red vägarna som jag skulle och fick föra stora språng. My bad. Jag märkte även tydligt med min vänstertygel, som jag väldigt gärna glappar med, och vill helst inte ha den som ytter i höger varv. Där har jag något stort att träna på.

I varje högersväng ser man att Corona slänger med huvudet för att jag har dålig koll på tyglarna, eller tar för hårt i henne för att jag har dålig koll. Efter ett tag gick det bättre och jag fick ordning på vänstertygeln.

När jag sedan ska byta varv och hoppa banan åt andra hållet, så får ni se det fina stoppet (; Helt och hållet mitt fel då jag inte hade någon galopp alls. Så kan det gå. Red om igen och fick direkt känna på min vänstertygel. Det blir lite avbrott i svängarna när jag har vänster som ytter. Det vet jag. Men jag fick en väldigt bra känsla och det gick väldigt bra när jag hittade lite knappar.

Så en liten avslutning på min långa novell så kan jag analysera mig själv, denna träning var nakdelarna att jag inte hade koll på vänstertygeln och att jag ofta fick för långa tyglar. Där kommer mitt fokus få ligga på resten av tiden jag rider av mitt liv (; Men fördelarna var istället att jag slängde aldrig under hela träningen med mitt överliv, hon nämnde det aldrig. Mina skänkalr får jag ännu en gång berömma, det är bland de bästa att dom är stilla :) Linda har så bra övningar, jag kommer direkt på mina brister och har något att öva på till nästa gång. Det känns väldigt bra inför tävlingen på lördag!

Och en viktig grej för mig att tänka på inför tävlingen, var supernoga med vägarna, så att jag hinner få igång galoppen till hindret! :)

Kommentarer
Postat av: my

såg bra ut :)

2012-04-14 @ 15:11:52
URL: http://monkiapa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0