Den som håller i kameran gör bilderna

Många tror att det är kameran som gör bilderna, men så är det inte. Den som håller i kameran är den som gör bilderna. Många frågar vad jag har för kamera, objektiv osv. Men det är inte kameran som gör bilderna, du måste kunna ställa in rätt inställningar för att kunna få bra bilder.

Många förstår inte detta, jag förstår inte hur dom tror att kameran gör allt? Om det ändå vore så lätt att man bara behövde sätta på kameran och få superbra bilder dirket, det skulle inte vara dumt (;

Jag har en systemkamera (har ni märkt de?), bara för att jag har en bra kamera, enligt många, och får bra bilder. Då vill andra som jag har runt omkring mig och många andra även de ha en systemkamera, bara för att jag får så bra bilder med min. De köper en kamera, fotar på autoinställningarna och sen frågar dom varför de inte får lika bra bilder som mig. Hur kan det gå? Dom har likadan utrustning som mig, kamerahus och liknande obj, så varför får dom mycket sämre bilder än mig?

Jag köpte systemkamera för att jag vill bli bra på att fotografera, kunna utveckla min fotografering. De som köper system för att jag har en, dom vill bara få bra bilder. Ser ni skillanden? För att få bra bilder, måste du kunna kameran, för att kunna kameran måste du ha ett intresse för fotografering och inte bara vilja ha bra bilder. Om du vill ha bra bilder, köp bilder av en fotograf. Det lär bli bra mycket billigare än att köpa en hel systemkamera och sen bli missnöjd med bilderna bara för att du inte har tålamod och intresse till att lära dig.

Jag har lärt mig min kamera för det mesta själv, när jag började med manuella inställningar fick jag pyttelite hjälp av någon på internet, mest att jag la upp en bild och ville ha hjälp med vad jag kunde förbättra. Så har jag lärt mig att fotografera, det är faktiskt väldigt roligt att utvecklas inom fotograferingen, att testa nya saker, att prova sig fram i olika vinklar, prova inställningarna med kort och lång slutartid. Så grymt roligt!
Men de som bara vill ha bra bilder, dom experimenterar inte på samma sätt. Dom vill bara hitta dom bästa inställningarna för att få bra bilder på direkt.

Och som alltid använder jag denna bild som exempel på hur min fotografering har ändrats, båda bilderna är fotade med manuella inställningar bara att jag visste mera om hur de funkade när jag fotade den undre bilden.

Båda bilderna är fotade av mig!

Detta är mina åsikter och tankar, håller du inte med? Skriv det på ett snällt sätt.

Kommentarer
Postat av: Matilda

jaha okej :D ja det röda e verkligen fint :D

2010-03-18 @ 18:11:40
URL: http://ridehorse.blogg.se/
Postat av: Sofia

Så sant! Likadant för mig, har systemkamera och har lärt mig mkt pga att jag vill lära mig, att jag har ett stort intresse för det. Sen är det folk som köper en systemkamera bara för att dom tror att det automatiskt blir bra bilder då.

Ska man få riktigt bra bilder så måste man ha intresse :)

2010-03-18 @ 19:34:47
URL: http://sofiasridning.blogg.se/
Postat av: Korvmackan

jag håller med dig korven!

2010-03-18 @ 19:46:32
Postat av: Amanda

Jag håller helt med dig! jag har en nikon D40 som jag fotar med men man ser verkligen skillnad på dom första bilderna jag tog och nu! även fast jag har mycket kvar att lära ;)

2010-03-18 @ 20:21:52
Postat av: Lisa Härdén

gud vilken fin bild den sista var!

2010-03-18 @ 21:34:44
URL: http://lisaharden.blogg.se/
Postat av: Amanda Pettersson! <3

Heejsan!! Jätte fin blogg och sjuuuukt fina bilder!!! :D

Hur gör du för att läga in text på dina bilder? :)

Kram

2010-12-06 @ 13:00:08
URL: http://silverhurley.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0