Läsarfråga


Sofia
Hallåå :) Jag funderar på att köpa ett objektiv, men finns det "bara" för antingen ute eller inne, stillastående eller "sport", att zooma långt, eller kort..? :)

Hej Sofia!

Ett objektiv kan användas till mycket, det finns obj som är mest lämpade för t ex sportfoto, men de klarar även av att fota porträtt, stillastående objekt osv.
Zoomen får man bestämma efter hur långt du vill kunna fota, vad du är ute efter att fota t ex hästfoto, innebandy, människor osv.

Det som gör att man kan fota bra bilder inomhus utan blixt är bländartalet. Om man har ett obj med bländartal 2,8 får du bätttre bilder inomhus än om du har 3,5 som brukar vara standard på obj.
Om du vill kunna fota te x ridhusbilder, då ska du köpa ett obj som har mellan 16-200 i zoom och det minsta bländartalet du kan hitta, det vanliga är 2,8.

Det objektiv som jag sparar till har 70-200/2.8, alltså kan jag zooma 70 mm som minst och 200 mm som max, jag har bländartalet 2,8 som gör att jag kan fota inomhus, t ex ridhus utan att behöva använda blixt och det kan vara lite sämre väder ute och jag får skarpa bilder ändå.

Jag hoppas att detta kan vara ett svar på din fråga, är inte allt för bra på detta med objektiv och har svårt att förklara. Annars råder jag dig att gå till en fotobutik och ber dem om hjälp att hitta det bästa objektivet som passar dig och din fotografering :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0