Nyponpulver

Nikon D300s + Nikkor 35mm/1,8
 
Igår damp denna påse ner i brevlådan, jag har beställt hem nyponpuvler, för att prova på Corona. Och nu undrar ni hur man kan få post en söndag, men icke så är det. Jag har nämligen beställt från ett företag som ligger max 5 mil ifrån där jag bor, och dom hade ärenden åt mitt håll och la då ner påsen i postlådan. Mycket smidigt!
 
Nypon har god effekt mot stelhet och är en bra komplettering i förebyggande syfte. Och jag vill då prova då Corona börjar bli till åren och det sätter sig i kroppen på dom. Och då menar jag inte att Corona är superstel och gammal, men det känns i ridningen att hon är äldre. Hon tar längre tid att värma upp kroppen, det märktes väldigt väl i helgen då det inte fanns någon framridning, utan man fick komma in på framhoppningen 8 ekipage innan, så jag fick trava fram henne bra länge på grusvägarna runt omkring. Och det är inget negativt med det, men man måste tänka längre när man har en häst som är äkdre bara. Och det har jag lärt mig. Men för Coronas del vill jag hjälpa henne och jag tror att detta kan vara en lösning.
 
Däremot har jag läst mig fram att det är 4 dagars karens på nypon, men det gör inte mig något. Fast alla säger olika, enligt vissa är det karens och hos andra är det inte, men jag kommer ta det säkra före det osäkra och ta 4 dagars karens inför tävling. Långsiktigt hoppas jag att det blir klar förbättring.
 
Hade det varit kul att få läsa om Coronas foderstat? Vad hon äter och hur mycket?

Kommentarer
Postat av: my

ja är intressant och se vad alla andra ger :D

Svar: Då ska jag försöka fixa ett sånt inlägg (;
Linda Enarsson

2014-10-21 @ 16:26:40
URL: http://monkiapa.blogg.se/
Postat av: Marica

Nypon är kanon bra mot senor och ligament också, det gav jag till min 18 åriga medryttarhäst tidigare, hon fick pulver och färska nypon direkt från busken utanför stallet :)

Jag vill också gärna läsa vad hon äter för foder och varför :D

Svar: Precis! Jag ser bara fördelar med att ge nypon, så jag har precis börjat så ger väldigt lite till en början för att trappa upp successivt. Ett inlägg om foder är på väg! Kommer inom närmsta dagarna :)
Linda Enarsson

2014-10-22 @ 10:23:13
URL: http://maricalindbeerg.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0