En enkel regel #4

När man fotograferar djur eller människor är det enkelt att fotografera i den vanliga synvinkeln. Stå rakt och knäppa från den synen. Ett exempel på det är den översta bilden, då står jag rakt upp och ner, och fotograferar Bello betandes i hagen. Bilden får en känsla av liten häst - som för övrigt är ca 167 cm - och en platt och tråkig bild.



Om man i stället går ner till hästens ögonhöjd, som i mitt fall bara sätta sig på knä. Så får man den "rätta" storleken på hästen och en mer livfull bild. Det händer mera och den blir trevligare att titta på. För det är i denna höjd som folk inte ser hästen i från början, då ser man den lite från fågelperspektivet och inte från ögonhöjden i detta fall.
När man ska fotografera, som jag försöker att tänka på, är just att man ska skapa en bild på något, tex en blomma. I den vinkel som man inte brukar se blomman i, alltså inte uppifrån. En blomma blir mycket roligare att fota nerifrån, eller i dess egen höjd. Alltså ska du själv ligga på marken och ha linsen i blommans höjd.
På djur är det enklast att ta ögonhöjden, då får man oftast en bra vinkel från början. Sedan kan man självklart experimentera med vinklarna som man vill, men min utgångspunkt är just ögonen.


Båda bilderna fotograferade med Nikon D300s + Tamron 70-200/2,8

Vill ni läsa flera av mina enkla regler, kolla då in HÄR, HÄR och HÄR.

Kommentarer
Postat av: my

kul med lite tips :) fortsätt med sånna :D

2012-06-06 @ 19:50:46
URL: http://monkiapa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0